Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu

Gravelbike 2020: Test och tips hur du väljer rätt

Datum 9.7.2019

Det må se ut som en vanlig vägcykel, men begreppet gravelbike har blivit mer och mer populärt i Sverige den senare tiden. Men vad skiljer egentligen en gravelbike från en vanlig vägcykel eller en cyclocross som också har liknande egenskaper? Det kan du ta reda på nedan där vi visar dig vad du bör tänka på när du köper en gravelbike. Du kan också läsa nedan om några modeller som vi anser vara bäst i test.

1Gravelbike 2020

SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10

TREK CHECKPOINT ALR 5

SPECIALIZED DIVERGE X1

Test: SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10test: ANDRA TITTADE PÅ: TREK CHECKPOINT ALR 4 Anpassningsbar Gravel Shimano GRX400 disc 17.990 kr TREK CHECKPOINT SL 5 Anpassningsbar, GRX Kolfiberram IsoSpeed 32.990 kr CANNONDALE TOPSTONE 105 Shimano 105 disc Sportig & allround 19.990 kr ANDRA KÖPTE OCKSÅ: GARMIN VECTOR 3 PEDALER MED WATTMÄTNING Dubbelsidig mätning. +/- 1% noggrannhet Landsväg. ANT+. Synka med Garmin GPS 9.990 kr POC VENTRAL SPIN BLACK MATT Aerohjälm, SPIN Snabb & ventilerande 2.990 kr BONTRAGER VELOCIS RACERSKOR Styv kolfibersula Bra effekt & komfort 1.990 kr TREK CHECKPOINT ALR 5Recension: SPECIALIZED DIVERGE X1
PrisvänligtGyllene medelvägFör kräsna
FÖRDELARBra utrustning
Bekväm
Skön komfort
Mångsidig
Förbättrad komfort
Bra på torra underlag
NACKDELARTungGanska tungDäcken dåliga på våta underlag
Något för få växlar
SAMMANFATTNINGEn bekväm cykel som dock är den tyngsta i jämförelsen.En medeldyr modell som passar bra överallt.En dyr och bekväm modell  som passar utmärkt på torra underlag, men är sämre om det är blött ute.
Ta reda på priset >>Ta reda på priset >>Ta reda på priset >>

Recension: SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10

Test: SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10

Fördelar
  • Bra utrustning
  • Bekväm
Nackdelar
  • Tung

Rammaterial: Aluminium / Bromstyp: Hydraulisk Skivbroms / Antal växlar: 22 / Vikt: 10,57 kg / Ungefärligt pris: 17 000 kronor

Speedster Gravel 10 passar bäst när du cyklar under 30 kilometer i timmen. Allt över det, även på plant underlag, kommer att bli en rejäl träningssession. Trots att den känns väldigt ivrig är den inte tillräckligt snabb. Mycket av detta beror på den relativt tunga vikten, 10,57 kilo, vilket gör att den inte är den bästa cykeln när det kommer till klättring. Det den har är däremot komfort. Den absorberar tillräckligt med stötar för att få kilometrarna att flyga förbi. Den är ideal som pendlingscykel med bra utrustning där varje del av aluminiumramen är gjord för att förbättra komfort och prestanda. Kablarna är mestadels dragna internt i ramen vilket får cykeln att se prydlig ut.

Recension: TREK CHECKPOINT ALR 5

test: ANDRA TITTADE PÅ: TREK CHECKPOINT ALR 4 Anpassningsbar Gravel Shimano GRX400 disc 17.990 kr TREK CHECKPOINT SL 5 Anpassningsbar, GRX Kolfiberram IsoSpeed 32.990 kr CANNONDALE TOPSTONE 105 Shimano 105 disc Sportig & allround 19.990 kr ANDRA KÖPTE OCKSÅ: GARMIN VECTOR 3 PEDALER MED WATTMÄTNING Dubbelsidig mätning. +/- 1% noggrannhet Landsväg. ANT+. Synka med Garmin GPS 9.990 kr POC VENTRAL SPIN BLACK MATT Aerohjälm, SPIN Snabb & ventilerande 2.990 kr BONTRAGER VELOCIS RACERSKOR Styv kolfibersula Bra effekt & komfort 1.990 kr TREK CHECKPOINT ALR 5

 

Rammaterial: Aluminim / Bromstyp: Hydraulisk Skivbroms / Antal växlar: 22 /  Vikt: 9,86 kg / Ungefärligt pris: 22 000 kronor

Fördelar
  • Skön komfort
  • Mångsidig
Nackdelar
  • Ganska tung

Åkkvaliteten är hård, men väldämpad på tuff asfalt och ganska lika på hårdpackade grusvägar. På dessa grusvägar, kanske med stora hål visar Checkpoint upp väldigt bra kvaliteter med att snabbt köra runt dessa hål, men med tanke på att cykeln väger nästan tio kilo ska du kanske tänka efter både en och två gånger innan du försöker hoppa över ett av hålen. Den skönt vadderade sadeln och vibrationsreducerande aluminiumramen, med internt dragna kablar, gör att komforten inte kommer att vara några problem under längre sträckor. Checkpoint är en mångsidig cykel av stor kvalitet med enorm potential på de flesta underlag.

Recension: SPECIALIZED DIVERGE X1

Recension: SPECIALIZED DIVERGE X1

Rammaterial:  Kolfiber / Bromstyp: Hydraulisk Skivbroms / Antal växlar: 11 / Vikt: 9,2 kg / Ungefärligt pris: 29 000 kronor

Fördelar
  • Förbättrad komfort
  • Bra på torra underlag
Nackdelar
  • Däcken dåliga på våta underlag
  • Något för få växlar

Diverge X1 har något som Specialized kallar för Open Road Geometry vilket är designat för både väg- och gruscykling. Jämfört med tidigare modeller är vevlagret lägre, hjulbasen kortare och kolfibergaffeln har justerats för förbättrad komfort. Cykeln kommer kännas komfortabel så fort du sätter dig på den och åkturen likaså. Tyvärr är den inte riktigt anpassad för det svenska vädret då däcken inte är bra på våta underlag. I lera finns det en risk att du inte får något fäste och att hjulen bara snurrar, vilket leder till att du tvingas hoppa av och gå den biten. Hjulen är däremot ideala på torra underlag som grus eller asfalt och där kommer du verkligen trivas. Däremot hade cykeln kunnat få ha fler växlar då det kan kännas som att det saknas några för att ta sig upp för krångliga backar.

2Hur du väljer rätt gravelbike

Skillnaden mellan en cyclocross och gravelbike:

CyclocrossGravelbike
AnvändningsområdeDenna cykel är designad speciellt för en typ av cykeltävling som blandar lera, sand, barriärer, trappor och backar så branta att du tvingas springa med cykeln på axeln. Banan är mellan 2,5 och 3,5 km lång och tar en timme plus ett varv på elitnivå.De flesta gravelbikes är inte gjorda för tävlingar. De är istället gjorda för långa dagar på sadeln på olika underlag. En gravelbike tar en vägcykels egenskaper och blandar den med offroadkvaliteterna hos en mountainbike.
RamarEn cyclocrossram måste vara lätt eftersom cykeln är byggd för att också bäras och springas med. Det betyder att aluminium och kolfiberramar är det normala.Gravelbikeramar är oftast lite tyngre eftersom de behöver vara tillräckligt styva för att klara av att bära packning och liknande.
HjulCyclocrossdäck kan inte vara bredare än 33mm enligt officiella tävlingsregler. Det finns dock oftast rum i ramen för större däck.Gravelbikedäck är vanligtvis större. Allt från det mindre 35mm till 5 cm och över används.
Bromsar och växlarPå en cyclocross behöver du inte ha de högre växlarna som finns på vägcyklar. Däremot behöver du lägre växlar för att klara av tuffare backar. 2010 fick cyclocrosscyklar grönt ljus att börja använda skrivbromsar och idag är det nästan endast detta som används.Här finns det en större bredd på växlarna, men de kan offra de högre växlarna för att få en bättre bredd på de lägre. Bromsarna är skrivbromsar så långt ögat kan nå. De har bra stoppkraft och är jämn när det är blött. De har också stora fördelar för cyklar som används på dåliga underlag.

Var bör du använda denna typ av cykel?

Det enkla svaret är att du kan använda en gravelbike nästan överallt. Om du använder den på många olika typer av underlag bör du fundera på däck mellan 40-50mm. Du kan använda den på plana underlag, i områden med mycket backar eller till och med där det finns stora stenar. Den kommer till sin rätt allra mest på grusväger eller i skogen. Det är inte en vägcykel eller en mountainbike – utan en cykel som är allround för alla typer av cykling.

Är cykelns vikt viktig?

Cykelns viktblir viktigare och viktigare ju längre och branta backarna blir. Om detta inte är ett problem eller om du cyklar på terräng som låter dig hålla farten behöver du inte oroa dig över vikten. En lättare cykel kommer göra det lättare för dig i uppförsbackar.

Dela artikel

Betygsätt artikel

Totalt betyg: 4.0 (2 röster)

Liknande artiklar