Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu

Gravelbike 2019: Test och tips hur du väljer rätt

Datum 9.7.2019 Hjultyper

Det må se ut som en vanlig vägcykel, men begreppet gravelbike har blivit mer och mer populärt i Sverige den senare tiden. Men vad skiljer egentligen en gravelbike från en vanlig vägcykel eller en cyclocross som också har liknande egenskaper? Det kan du ta reda på nedan där vi visar dig vad du bör tänka på när du köper en gravelbike. Du kan också läsa nedan om några modeller som vi anser vara bäst i test.

    Gravelbike 2019

    Scott Speedster Gravel 20 Ibis Hakka MX Rival Salsa Cutthroat Force 1
    Test - test Scott Speedster Gravel 20 Test - Ibis Hakka MX Rival Coal Test - Salsa Cutthroat Force 1 silver fade
    Prisvänligt Gyllene medelväg För kräsna
    FÖRDELAR Utmärkta bromsar
    Välbalanserad
    Bra prissatt
    Lätt
    Snabb
    Rullar bra
    Bra på alla underlag
    Monteringsmöjlighet för sex flaskor
    Superb säkerhetskänsla
    NACKDELAR Starka vibrationer Dyr Tajta kurvor inte en stark sida
    Dyr
    SAMMANFATTNING En cykel med utmärkta komponenter för ett bra pris. En medeldyr modell som är enkel att hantera. En dyr modell som känns säker och är bra på alla underlag.
    Ta reda på priset >> Ta reda på priset >> Ta reda på priset >>

    Scott Speedster Gravel 20

    Test - test Scott Speedster Gravel 20

    Fördelar
    • Utmärkta bromsar
    • Välbalanserad
    • Bra prissatt
    Nackdelar
    • Starka vibrationer

    Rammaterial: Aluminium / Bromstyp: Hydraulisk Skivbroms / Antal växlar: 22 (2×11) / Hjulstorlek: 28 tum / Ungefärligt pris: 17 000 kronor

    Scott gjorde helt om deras Speedster till denna modell då de reducerade vikt och förbättrade prestanda. Den har en aluminiumram, med intern kabeldragning, och kolfibergaffel. Sittpositionen är lite mer upprätt än vad du kan vara van vid med denna typ av cykel. De hydrauliska skivbromsarna från Shimano är utmärkta och är väldigt användbara i lera eller mjuka underlag. Scott Speedster är ett bra val som en stabil, kvick pendlarcykel eller en träningscykel under vintern. Aerodynamiken ger absolut stabilitet och det är en välbalanserad cykel för ett bra pris. Komponenterna är bra, men inte av den absolut högsta kvaliteten. Det är dock inga problem oavsett underlag och den klarar både höga hastigheter på landsvägar och cykling när vägen tar slut. En av få nackdelar är att ramen är så styv att underlagets vibrationer känns ganska mycket.

    Ibis Hakka MX Rival

    Test - Ibis Hakka MX Rival Coal

    Rammaterial: Kolfiber / Bromstyp: Hydraulisk Skivbroms / Antal växlar: 11 (2×11) / Hjulstorlek: 27,5 tum Vikt: 8,3 kg / Ungefärligt pris: 39 000 kronor

    Fördelar
    • Lätt
    • Snabb
    • Rullar bra
    Nackdelar
    • Dyr

    Ibis Hakka MX med komponentserien SRAM Rival ger en jämn och snabb resa med perfekt hantering. Ibis må vara mest kända för sina mountainbikes, men för ett par år sedan valde de att utveckla sin cyclocrosscykel till något mer liknande en gravelbike. Den är lätt, 8,3 kg, men fortfarande tillräckligt stel för att vara en snabb cykel. Det krävs inte alls mycket arbete för att få Hakka MX att fortsätta rulla på landsvägar och grusvägar och den lätta vikten gör det enkelt även i de tuffare uppförsbackarna. Däcken är dessutom väldigt bra för att klara skillnaden mellan väg och grus. De må inte vara perfekta, men de fungerar på allt. SRAM:s Rival 1-serie är ett ganska vanligt val på gravelbikes. Den fungerar bra, växlarna är effektiva och bromsarna tillräckligt kraftfulla. Aluminiumstyret är bra, men för detta pris hade det varit bättre med ett i kolfiber, precis som ramen. Problemet är egentligen priset. Den är högt prissatt och det finns mycket billigare cyklar med samma typ av utrustning.

    Salsa Cutthroat Force 1

    Test - Salsa Cutthroat Force 1 silver fade

    Rammaterial: Kolfiber / Bromstyp: Hydraulisk Skivbroms / Antal växlar: 11 (2×11) / Vikt: 9,8 kg / Hjulstorlek: 29 tum / Ungefärligt pris: 56 500 kronor

    Fördelar
    • Bra på alla underlag
    • Monteringsmöjlighet för sex flaskor
    • Superb säkerhetskänsla
    Nackdelar
    • Tajta kurvor inte en stark sida
    • Dyr

    Med en väldigt stel kolfiberram och 29 tums mountainbikedäck rullar Cutthroat Force 1 väldigt bra på asfalt, hanterar grusvägar mycket bra och i spåren känns hindren knappt alls. Däremot är tajta svängar inte en av de starka sidorna, de finns istället i andra situationer. Den är utmärkt på långa distanser, cruising och grusracing. Och för de där riktigt långa resorna kan det vara bra att veta att du har monteringsmöjligheten för sex stycken flaskor på denna Cutthroat. Den känns säker och komfortabel, men även snabb. De 29 tum stora däcken från Schwalbe i kombination med lång hjulbas och bra stötdämpning ger en superb säkerhetskänsla. Som tur är, för vårt svenska klimat, är inte ens snö något att oroa sig för då den galant klarar turer på frusna vägar av alla typer. Den 9,81 kg tunga Cutthroat Force 1 är ett utmärkt val om du behöver cykla längre turer på antingen vanliga vägar, i skogen eller ute i naturen på grusvägar.

    Hur du väljer rätt gravelbike

    Gravelbike

    Skillnaden mellan en cyclocross och gravelbike:

    Cyclocross Gravelbike
    Användningsområde Denna cykel är designad speciellt för en typ av cykeltävling som blandar lera, sand, barriärer, trappor och backar så branta att du tvingas springa med cykeln på axeln. Banan är mellan 2,5 och 3,5 km lång och tar en timme plus ett varv på elitnivå. De flesta gravelbikes är inte gjorda för tävlingar. De är istället gjorda för långa dagar på sadeln på olika underlag. En gravelbike tar en vägcykels egenskaper och blandar den med offroadkvaliteterna hos en mountainbike.
    Ramar En cyclocrossram måste vara lätt eftersom cykeln är byggd för att också bäras och springas med. Det betyder att aluminium och kolfiberramar är det normala. Gravelbikeramar är oftast lite tyngre eftersom de behöver vara tillräckligt styva för att klara av att bära packning och liknande.
    Hjul Cyclocrossdäck kan inte vara bredare än 33mm enligt officiella tävlingsregler. Det finns dock oftast rum i ramen för större däck. Gravelbikedäck är vanligtvis större. Allt från det mindre 35mm till 5 cm och över används.
    Bromsar och växlar På en cyclocross behöver du inte ha de högre växlarna som finns på vägcyklar. Däremot behöver du lägre växlar för att klara av tuffare backar. 2010 fick cyclocrosscyklar grönt ljus att börja använda skrivbromsar och idag är det nästan endast detta som används. Här finns det en större bredd på växlarna, men de kan offra de högre växlarna för att få en bättre bredd på de lägre. Bromsarna är skrivbromsar så långt ögat kan nå. De har bra stoppkraft och är jämn när det är blött. De har också stora fördelar för cyklar som används på dåliga underlag.

    Var bör du använda denna typ av cykel?

    Det enkla svaret är att du kan använda en gravelbike nästan överallt. Om du använder den på många olika typer av underlag bör du fundera på däck mellan 40-50mm. Du kan använda den på plana underlag, i områden med mycket backar eller till och med där det finns stora stenar. Den kommer till sin rätt allra mest på grusväger eller i skogen. Det är inte en vägcykel eller en mountainbike – utan en cykel som är allround för alla typer av cykling.

    Gravelbike

    Är cykelns vikt viktig?

    Cykelns viktblir viktigare och viktigare ju längre och branta backarna blir. Om detta inte är ett problem eller om du cyklar på terräng som låter dig hålla farten behöver du inte oroa dig över vikten. En lättare cykel kommer göra det lättare för dig i uppförsbackar.

    Dela artikel

    Betygsätt artikel

    Ingen har recenserat detta än, bli den första.

    Liknande artiklar