Herr:
Bianchi C-Sport 2.5 Acera | Bianchi Via Nirone 7 105 | Bianchi Via Nirone 7 105 | |
FÖRDELAR | Lätt, hållbar och smidig ram Bra däck Mjuk bromsning |
Utmärkt drivlina Bra prestanda |
Bra manövrering Snabb cykel |
NACKDELAR | Hade kunnat behöva mer kraft vid hård inbromsning | Något svaga bromsar | Finns billigare cyklar med samma utrustning |
SAMMANFATTNING | En snabb och smidig cykel för ett relativt lågt pris. | En cykel med väldigt få svaga punkter. | En dyr cykel som är utmärkt om du vill cykla snabbt. |
Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> |
Recension: Bianchi C-Sport 2.5 Acera
Antal växlar: 24 (3 x 8) / Bromstyp: Hydraulisk skivbroms / Rammaterial: Aluminium / Hjulstorlek: 28 tum / Ungefärligt pris: 7 000
- Lätt, hållbar och smidig ram
- Bra däck
- Mjuk bromsning
- Hade kunnat behöva mer kraft vid hård inbromsning
Bianchi C-Sport 2.5 har en lätt aluminiumram som är både hållbar och smidig. Samtidigt ger den en komfortabel sittposition. De hydrauliska skivbromsarna ger mjuk bromsning som känns stabil och kontrollerad, men de hade kunnat behöva lite mer kraft när det gäller hård bromsning för abrupta stopp. Däcken är snabba, men med väldigt bra grepp, vilket gör att kurvtagning känns säkert även i högre hastigheter. Modellen är bra prissatt för delarna du får och trost att det är den billigaste cykeln av de tre är det fortfarande en cykel du kan använda för många olika saker. Den kommer till sin rätt när komfort, prestanda och snabbhet alla är prioriterade.
Recension: Bianchi Via Nirone 7 105
Antal växlar: 22 (2 x 11) / Bromstyp: Fälgbroms / Rammaterial: Aluminium / Hjulstorlek: 28 tum Ungefärligt pris: 13 500
- Utmärkt drivlina
- Bra prestanda
- Något svaga bromsar
Om du känner att namnet Via Nirone 7 är bekant så har du rätt. Det är nämligen också den adress i Milano där Bianchi grundades 1885. Denna cykel är tack vare sin ramgeometri är utmärkt enduro/vägcykel för mellanlånga till långa distanser. Den har en av de bästa drivlinorna på marknaden med Shimano 105 och växlingen fungerar utan några problem. Det enda riktiga minuset här ligger hos bromsarna. De svarar förvisso precis som du vill och är effektiva, men de hade behövt lite mer bromskraft. Om fälgbromsarna hade bytts ut mot hydrauliska skivbromsar hade denna cykel vart näst intill perfekt. I övrigt finns det egentligen ingenting att klaga på och prestandan är alldeles utmärkt.
Recension: Bianchi Aria Disc Ultegra
Antal växlar: 22 (2 x 11) / Bromstyp: Hydraulisk skivbroms / Rammaterial: Kolfiber / Hjulstorlek: 28 tum / Vikt: 8,5 kg / Ungefärligt pris: 35 000
- Bra manövrering
- Snabb cykel
- Finns billigare cyklar med samma utrustning
Detta är i princip en Bianchi Aria, men med skivbromsar. Det finns så klart skillnader, men den behåller alla de bästa egenskaperna från Arian. Den känns precis lika manövrerbar och du kan attackera kurvorna istället för att sakta ner. Geometrin mellan de olika modellerna är nästan identisk och det är bara kedjestaget som är något längre. Bianchi Aria Disc kanske inte erbjuder samma dynamiska kraft som den dyrare Oltres, men det är fortfarande en välbyggd cykel, som passar för alla som vill åka snabbt, oavsett om det är på fritiden eller under tävling.
Enligt Bianchi själva är detta också en cykel som passar bra för triatlon. Cykeln har en bra kolfiberram och Ultegra-växlar och hydrauliska skivbromsar. Det finns dock cyklar med samma utrustning, men med ett billigare pris.
Dam:
Bianchi Grizzly 9.2 NX Eagle | Bianchi Intrepida 105 CK | Bianchi Intenso Disc 105 | |
FÖRDELAR | Komfortabel och välbalanserad Utmärkt drivlina |
Lätt Bra balans mellan hårdhet och komfort |
Lättcyklad Snabb och smidig |
NACKDELAR | Tung Däcken är dåliga på våta underlag |
Däcken är ingen höjdare | Däcken känns lite tunga |
SAMMANFATTNING | En billig cykel som har bra utrustning för sitt pris. | En lätt cykel med kolfiberram som har väldigt få svaga punkter. | En lätt, snabb och smidig cykel med bra mix av pris och prestanda. |
Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> |
Recension: Bianchi Grizzly 9.2 NX Eagle
Antal växlar: 12 (1 x 12) / Bromstyp: Hydraulisk skivbroms / Rammaterial: Aluminium / Hjulstorlek: 29 tum / Vikt: 13,1 kg / Ungefärligt pris: 15 000
- Komfortabel och välbalanserad
- Utmärkt drivlina
- Tung
- Däcken är dåliga på våta underlag
Det är synd att Grizzly 9.2 är så tung, över 13 kilo. Den är mjuktgående och hanterar klättring på ett bra sätt, men den tunga gaffeln och de tunga hjulen märks omedelbart när du vill cykla snabbt eller ännu mer när du behöver besegra en backe. Däcken har också en annan nackdel. De fungerar väldigt bra på torr mark, men om det är blött eller snö kommer det plötsligt kännas mer osäkert och du har i princip inget grepp alls. I övrigt finns det inte mycket att klaga på och cykeln är bra prissatt. Den är annars väldigt komfortabel och välbalanserad och drivlinan från SRAM är utmärkt.
Recension: Bianchi Intrepida 105 CK
Antal växlar: 22 (2 x 11) / Bromstyp: Fälgbroms / Rammaterial: Kolfiber / Hjulstorlek: 28 tum / Vikt: 8,3 kg / Ungefärligt pris: 20 000
- Lätt
- Bra balans mellan hårdhet och komfort
- Däcken är ingen höjdare
En kolfiberram på bara 1,1 kilo och en totalvikt på endast 8,3 kilo gör denna cykel mycket lätt. Det är en perfekt cykel för dem som inte vill investera en stor summa på en bättre utrustad modell. Utrustningen från Shimano fungerar väldigt bra med jämnhet och pålitlighet. Tyvärr är den svaga sidan hjulen. Shimano WH-RS100-hjulen känns billiga, och det är ingen bra känsla på en cykel som kostar 20 000 kronor. Trots detta kommer du bli glatt överraskad av cykeln och du kommer hitta en bra balans mellan hårdhet och komfort och om du byter ut hjulen till något bättre kan du få en riktigt bra cykel för långa helgturer utan att det bränner hål i din plånbok.
Recension: Bianchi Intenso Disc 105
Antal växlar: 22 (2 x 11) / Bromstyp: Hydraulisk skivbroms / Rammaterial: Kolfiber / Hjulstorlek: 28 tum / Vikt: 8,5 kg / Ungefärligt pris: 30 000
- Lättcyklad
- Snabb och smidig
- Däcken känns lite tunga
Denna modell må vara den dyraste av de tre i vår jämförelse, men den är fortfarande en utmärkt mix av värde och prestanda. Den lätta kolfiberramen tillsammans med bra utrustning från Shimano 105-serien gör att cykeln är riktigt trevlig att cykla på i backar. Det är en inte alltför dyr cykel som hanteras som en mycket dyrare version. Den är snabb och smidig och hjulen gör ett bra jobb med att dämpa de flesta vägvibrationer. Hjulen kan dock kännas lite tunga. Den må inte vara gjord för tävlingscykling, utan mer för komfort, men om du letar efter en inte allt för dyr cykel som gör det bekvämt är detta en modell att titta på.
Om Bianchi
Bianchi är ett av världens mest välkända cykelmärken. F.I.V. Edoardo Bianchi S.p.A, som är det fulla namnet, är världens äldsta existerande cykeltillverkare med rötter från 1885. Det var nämligen då som en 21-årig tillverkare av medicinsk utrustning bestämde sig för att öppna sig egna cykelaffär på 7 Via Nirone i Milano. Den 21-åringen hette Edoardo Bianchi. Hans första idé var att reducera diametern på framhjulet och att använda en kedja, som precis uppfunnits av fransmannen Vincent. Dessutom sänkte han höjden på pedalerna och den allra första moderna cykeln var född. 1888 producerade han, i en ny större verkstad, den första cykeln med däck, något som precis uppfunnits av den skotske veterinären Dunlop. De första sportframgångarna kom 1899 då cykeln vann Grand Prix de la Ville de Paris. Detta ledde till ett av de mest framgånsrika cykelmärkena i tävlingshistorien.
Men Bianchi, som var väldigt intresserad av att introducera och skapa nya saker var långt ifrån färdig. 1901 presenterade han den första cykeln med kardanöverföring och tolv år senare uppfann han frambromsen. Året efter, 1914, sålde Bianchi 45 000 cyklar, 1500 motorcyklar och 1000 bilar. Framgångarna gjorde inte att Edoardo Bianchi slutade intressera sig för uppfinningar. Tvärtom. Ytterligare ett år senare producerade han en cykel för militären med breda däck och fjädring på båda hjulen. Denna modell användes off-road och således föddes den första mountainbiken. Sedan dess har cyklister på Bianchi-cyklar vunnit tolv Giros d’Italia, tre Tours de France, två Vueltas a Espana, 19 Milan-San Remos, sju Paris-Roubaixs, fyra Liège-Bastogne-Lièges och fem Världsmästerskap i landsvägscykling. Sedan maj 1997 är F.I.V. Edoardo Bianchi en del av svenska Cycleurope A.B., som också innehar svenska märkena Monark och Crescent. Cycleurope är en del av Grimaldi Industry AB. Fabriken finns idag i staden Treviglio i norra Italien, bara 35 km från den lilla butik där allt började i Milano 1885. Ungefär 100 cyklar om dagen produceras och den årliga siffran ligger på runt 25 000.
Bianchi tävlingshistoria
Bianchi har en lång och framgångsrik tävlingshistoria bakom sig med flertalet vinster i de största cykeltävlingarna i världen. De har vinster i tävlingar så långt bak i tiden som 1899 då Giovanni Tommaselli vann den första internationella tävlingen för märket i Grand Prix of Paris. Sedan dess har Bianchis tävlingsteam haft flera olika namn beroende på vilket företag de varit partners med. De största framgångarna kom på 40- och 50-talet då Bianchi vann Giro d’Italia fyra gånger, Tour the France två gånger och en gång (sju totala segrar i Giro d’Italia). Fausto Coppi värvades 1945 och skördade stora framgångar. Det är även sagt att hela teamet byggdes runt italienaren. Han blev den första någonsin att vinna de två tävlingarna samma år, 1952. Bianchis egna team upphörde efter säsongen 2003 och idag är de, sedan 2014, en leverantör för Team Jambo.
Tävling | Antal segrar (årtal) |
---|---|
Giro d’Italia | 7 (1911, 1920, 1947, 1949, 1952, 1953, 1976) |
Tour de France | 2 (1949, 1952) |
Vuelta a Espana | 1 (1956) |
Italienska mästerskapet | 11 (1908, 1909, 1911, 1922, 1936, 1941, 1947, 1949, 1955, 1958, 1959) |
Belgiska mästerskapet | 1 (1921) |
Franska mästerskapet | 1 (1953) |
Giro di Lombardia | 15 (1906, 1914, 1918, 1922, 1930, 1937, 1942, 1946, 1947, 1948, 1949, 1954, 1956, 1957, 1973) |
Milan-San Remo | 16 (1914, 1917, 1918, 1920, 1930, 1932, 1935, 1938, 1942, 1943, 1946, 1948, 1949, 1952, 1953, 1974) |
Grand Prix des Nations | 2 (1946, 1947) |
Paris-Roubaix | 2 (1949, 1950) |
Paris-Tours | 1 (1953) |
Liège-Bastogne-Liège | 4 (1982, 1985, 1986, 1987) |
Omloop Het Volk | 1 (1983) |
Cykelfärgen
Den vanligaste färgen på en Bianchi-cykel är celeste, en typ av turkos, eller som den också kallas ibland, Bianchi Green. Det finns olika myter om var färgen egentligen kommer från. Den ena säger att det är färgen på himlen i Milano, staden där Bianchi grundades. En annan säger att det var ögonfärgen på en före detta drottning i Italien som Edoardo Bianchi gjorde en cykel till. Färgen har ändrats lite genom åren, ibland mer blå, ibland mer grön.
Annan produktion
Bianchi valde inte bara att satsa på cyklar. De tävlade också ett tag i motorcykeltävlingar. De producerade motorcyklar fram till 1967 då de blev uppköpta av Piaggio. Företaget gjorde även lastbilar till den italienska armén under andra världskriget, men på grund utav att fabriken blev bombad under detta krig upphörde produktionen kort efter att det blev fred. Bianchi försökte sig också på bilproduktion då de 1955 startade Autobianchi i samarbete med Pirelli och Fiat. De gjorde bara en handfull modeller och Fiat köpte så småningom ut Bianchi och slog ihop dem med Lancia.
Hur skapas våra recensioner
Vi presenterar alltid objektiva test och rekommendationer av specifika produkter. Hur skapas köpguiderna? Vår redaktion testar de specifika produkterna på egen hand genom att aktivt använda dem under en lång tid. Vi försöker alltid testa produkten under både normala och krävande förhållanden och hitta alla dess för-och nackdelar. Vi döljer ingenting och vi kommer att vara tydliga med alla problem som upptäcks. Dessutom går vi igenom alla tillgängliga texter om produkterna och de åsikter som andra användare har, så att vi kan hjälpa dig få en bättre bild av vad det är du planerar att köpa. Vem vill gå igenom hundratals recensioner? Vi tar hand om det åt dig och vi hjälper dig gärna att välja endast det bästa!