Crescent är nu för tiden ett av de mer kända cykelmärkena, speciellt i Sverige. Men det är inte säkert att du vet så mycket mer än själva namnet. Här nedan kommer vi ge dig nio olika cyklar i tre olika kategorier för att visa dig vilken Crescent cykel som egentligen är bäst i test. Du kommer också att finna mer information om Crescents bakgrund och företag.
1Crescent cykel för Herr
Crescent Yokto | Crescent Zepto Sport | Crescent Elder | |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
FÖRDELAR | Billig Rullar och bromsar bra |
Bra all-round-cykel Pakethållare på sportig modell |
Bra skärm med information Automatisk skärmbelysning Mittmonterad motor för bättre köregenskaper |
NACKDELAR | Inte den bästa tävlingscykeln | Pedaler ingår ej | Inte stabil i högre hastigheter Elmotorn kan kännas svag |
SAMMANFATTNING | En billig cykel som är utmärkt för sitt pris. | En medeldyr modell som passar lika bra i skogen som på väg till jobbet. | En dyr cykel med en elmotor som hjälper att göra resan bekvämare. |
Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> |
Recension: Crescent Elder
Antal växlar: 10 (110) | Hjulstorlek: 28 tum | Vikt: 22,5 kg | Rammaterial: Aluminium | Bromstyp: Hydraulisk skivbroms | Ungefärligt pris: 22 500 SEK
- Bra skärm med information
- Automatisk skärmbelysning
- Mittmonterad motor för bättre köregenskaper
- Inte stabil i högre hastigheter
- Elmotorn kan kännas svag
Det du ser direkt om du bara tittar på faktan på denna cykel är hur tung den är, 22,5 kg. Det finns dock en förklaring till varför, vilket du kommer se på en gång om du tittar på cykeln. Det sitter nämligen elmotor på den. Ja, det här är en hybridcykel med en motor på 250W, batteriet är lithium-ion 36V. På styret har du en skärm som visar all information du kan tänkas behöva, som hastighet och hur mycket batteri du har kvar i din elmotor. En annan smart finess med skärmen är att dess belysning slås på automatiskt när det börjar bli mörkt ute. Motorn är mittmonterad vilken hjälper köregenskaperna. Problemet med denna cykel är att den börjar kännas mindre stabil och vobblig i högre farter (elmotorn kan hjälpa till upp till 25 km/h), vilket kan göra resan obekväm. Ibland kan motorn också kännas lite svag vilket gör att du får kämpa mer än beräknat i uppförsbackar. Elder är herrvarianten av Crescents Elda, men tyvärr är den väldigt mycket dyrare och den förtjänar inte det högre priset.
Recension: Crescent Zepto Sport
Antal växlar: 18 (29) | Hjulstorlek: 28 tum | Vikt: 11,9 kg | Rammaterial: Aluminium | Bromstyp: Mekanisk skivbroms | Ungefärligt pris: 11 500 SEK
- Bra all-round-cykel
- Pakethållare på sportig modell
- Pedaler ingår ej
Zepto Sport är en väldigt bra all-round-cykel. Den passar egentligen lika bra i skogen som under pendling till jobbet. Detta visar inte minst utseendet som är väldigt sportigt med aluminiumram, integrerade vajrar och delar från Shimano, men där det också finns en pakethållare för när du behöver använda den för lite mer vardaglig cykling. Detta är en cykel i Crescents hybridserie, vilka är gjorda för att passa all typ av cykling. De stora och mönstrade däcken hjälper till att göra resan bekväm. Tyvärr följer inga pedaler med, så detta bör du tänka på om du tänker påbörja din tur direkt efter du köpt cykeln.
Recension: Crescent Yokto
Antal växlar: 24 (38) | Hjulstorlek: 28 tum | Vikt: 12,7 kg | Rammaterial: Aluminium | Bromstyp: Mekanisk skivbroms | Ungefärligt pris: 6 000 SEK
- Bra skärm med information
- Automatisk skärmbelysning
- Mittmonterad motor för bättre köregenskaper
- Inte stabil i högre hastigheter
- Elmotorn kan kännas svag
En till cykel i Crescents hybridserie, men Yokto kostar bara hälften av vad Septo Sport, här ovan, kostar. Men skiljer det egentligen lika mycket som priset visar? Båda modellerna har aluminumram, vilket är väldigt bra i denna prisklass, mekanisk skivbroms och med delar från Shimano. Yoktos delar kommer dock från Shimanos lite lägre kvalitetsserie. Den är fortfarande lättrullad och bromsar bra, så det beror egentligen på hur du ska använda cykeln om du bör spara in pengarna. Det är en bra pendlarcykel och fungerar självklart också att cykla på i skogen, men ska du börja tävlingcykla bör du nog titta på en dyrare modell.
2Crescent cykel för Dam
Crescent Nano | Crescent Bele 26” Fatbike | Crescent Elda | |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
FÖRDELAR | Lätt Bra på plana underlag |
Utmärkt på lösa underlag Stora däck för bekväm cykling Bra i svenskt vinterväderl |
Bra elmotor Stabil |
NACKDELAR | Bara utrustad med fälgbroms | Tung Ingen tävlingscykel |
Tur |
SAMMANFATTNING | En billig cykel som passar bra som en pendlingscykel eller i motionslopp. | En cykel med väldigt stora däck som gör den bekväm att cykla på. | En dyr cykel med en elmotor som hjälper att göra resan bekvämare. |
Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> | Ta reda på priset >> |
Recension: Crescent Elda
Antal växlar: 10 (110) | Vikt: 22,5 kg | Bromstyp: Hydraulisk skivbroms | Rammaterial: Aluminium | Hjulstorlek: 28 tum | Ungefärligt pris: 25 000 kr
- Lätt
- Bra på plana underlag
- Bara utrustad med fälgbroms
Damelcykeln Elda kan ses som Elders motsvarighet bland herrcyklarna. Detta är en cykel som också har en motor, som kan hjälpa dig cykla i ungefär 85 km (batteriets räckvidd) innan du behöver ladda det igen, vilket tar ungefär sex timmar. Motorn är mittmonterad vilket hjälper stabiliteten i cyklingen och den svarar väldigt bra på det du vill att den ska göra. Motorn kan hjälpa dig upp i 25 km/h, så uppförsbackar blir inte ett lika stort bekymmer. Skulle du behöva cykla även när batteriet är urladdat kan du enkelt ta bort det för att göra cykeln lättare. Det finns också en laddport för USB om du behöver ladda till exempel din mobiltelefon under resan. Tyvärr är den precis som de flesta elcyklar ganska dyr.
Recension: Crescent Bele 26” Fatbike
Antal växlar: 20 (210) | Vikt: 15,7 kg | Bromstyp: Hydraulisk skivbroms | Rammaterial: Aluminium | Hjulstorlek: 26 tum | Ungefärligt pris: 15 000 kr
- Utmärkt på lösa underlag
- Stora däck för bekväm cykling
- Bra i svenskt vinterväderl
- Tung
- Ingen tävlingscykel
Du kommer direkt se skillnaden mellan denna mountainbike och de två andra i jämförelsen. Det är väldigt svårt att missa de enorma däcken som sitter på denna cykel. Detta är kallat fat bike. Hjulen är fyra tum breda vilket gör denna mountainbike optimal på lösare underlag. Ramen har ingen dämpning, men det gör inget då de stora däcken gör resan bekvämare. Det dåliga med så stora hjul är att cykeln blir tyngre. Den här modellen väger hela 6,4 kg mer än Scott Scale RC 900 här ovan. Som tur är kompenserar aluminiumramen detta då det är ett av de lättaste materialen. I svenska vinterförhållanden med snö är denna modell inget dåligt val. Förbered dig på att sticka ut om du väljer denna modell. Fat bikes har nämligen sett sin popularitet skjunka på senare år. Det är dessutom ingen cykel du kommer vinna några mountainbiketävlingar med.
Recension: Crescent Nano
Antal växlar: 18 (29) | Vikt: 9,9 kg | Bromstyp: Fälgbroms | Rammaterial: Aluminium | Hjulstorlek: 28 tum | Ungefärligt pris: 9 000 kr
- Bra elmotor
- Stabil
- Tur
Den lättaste cykeln av samtliga i vår jämförselse är denna Nano, med sina 9,9 kilo. Aluminiumramen hjälper självklart till att dra ner vikten. För det billigare priset överraskar verkligen Nano när det gäller köregenskaperna med stabil styrning och hjul som svarar bra. Cykeln är som allra bäst på plana underlag där den är väldigt bekväm. Lite sämre i snabba kurvor, men det är inget du behöver oroa dig för om du inte väljer att köra genom dem i riktigt hög fart. Detta är en alldeles utmärkt cykel om du bara ska pendla eller till och med börja tävla i några motionslopp. Tyvärr är cykeln bara utrustad med fälgbroms, vilket många dyrare tävlingscyklar inte längre är utrustade med.
3Om Crescent
Crescent är idag ett känt svenskt varumärke från Varberg, men företagets historia börjar långt, långt tillbaka på andra sidan Atlanten. Crescent producerades från början av Western Wheel Works i Chicago i USA, där 50 000 cyklar producerades år 1894. Denna modell började senare importeras av Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad. 1896 importerades 6 000 Crescent-cyklar. Runt år 1907-08 började AB Amerikansk Cycle Import själva producera cyklar av samma märke i deras fabrik i Stockholm. Det är oklart hur de lyckades få rättigheterna till detta kända märke. Samma år drog sig Pettersson ur firman som bytte namn till Velocipedaktiebolaget Aug. Lindblad. Tack vare framgångar i olika tävlingar, som Mälaren Runt, växte intresset för Crescent. Produktionen stannade kvar i Stockholm till år 1931 då fabriken där lades ner för en flytt till Uppsala. Detta då aktiebolaget slogs ihop med företaget bakom cykelmärket Hermes, AB Nymans Verkstäder. År 1948 blev sedan ett viktigt år för företaget, som året innan bytt namn till Nymanbolagen. Harry Snell blev då nämligen blott den andre svensken att vinna ett VM-guld i cykling, och han gjorde det på en Crescent. Detta ledde till att modellen såldes som ”Världsmästarcykeln” i flera årtionden därefter. Tolv år senare, 1960, gick företaget ihop med Monark vilket skapade företaget Monark Crescent AB några år senare. Monark ville år 1963 sedan minska kostnaderna då den svenska marknaden för cyklar var på nedgång. Detta ledde till att produktionen flyttade till Varberg och fabriken i Uppsala lades ned. Än i dag sköts lackering, montering och utveckling i Varberg, men personalstyrkan på 2 000 anställda (i Monark Crescent AB) har minskat till endast 100. Tyvärr kunde inte Varbergsfabriken möta de ökande importerna från andra länder och Crescent ingår nu tillsammans med tolv andra cykelföretag, så som Bianchi, i Cycleurope, som har sina huvudkontor i Stockholm och just Varberg.